Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

14 sierpnia 2024

Jakie są skuteczne sposoby na promocję sklepu internetowego?

0 123

Skuteczność sprzedaży produktów lub usług zależy od wielu czynników, jednak zdecydowanie można powiedzieć, że reklama, która przynosi efekty, jest kluczowa dla sukcesu firmy! Tym bardziej ma to znaczenie w przestrzeni internetowej. W obliczu licznych wyzwań, przed jakimi stają właściciele e-commerce, promocja sklepu internetowego staje się jeszcze bardziej istotna! Kompleksowe strategie marketingowe mogą między innymi znacząco zwiększyć widoczność sklepu, przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. W tym artykule omawiamy 7 popularnych działań, które mogą pomóc w osiągnięciu tych celów.

1. Optymalizacja SEO

Kiedy pojawia się temat promocji sklepu online, SEO (Search Engine Optimization) jest jednym ze sposobów, który najczęściej przychodzi nam do głowy. W końcu pozycjonowanie w wyszukiwarkach powinno być obecnie jednym z podstawowych elementów każdej strategii marketingowej.

POLECAMY

Działania oraz optymalizacje SEO pozwalają na lepsze pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania. To z kolei niesie ze sobą wiele benefitów, w tym między innymi zwiększenie widoczności w wynikach. Już w 2013 roku badania przeprowadzone przez Chitika Insights w ramach raportu The Value of Google Result Positioning pokazały, że pierwszy wynik ukazujący się w Google generuje aż 33% ruchu. Każda kolejna pozycja wiąże się z utratą poziomu wskaźnika CTR, co pozwala łatwo zauważyć, że im wyżej sklep pozycjonuje się po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce, tym większe ma szanse na odwiedziny przez użytkownika.

Optymalizacja SEO obejmuje:

  • Link-building: Przygotowanie i realizacja odpowiedniej strategii linków, zarówno tych wewnętrznych jak i zewnętrznych, jest jednym z głównych czynników, na których opiera się optymalizacja SEO.
  • Treści: Regularne publikowanie wartościowych treści, takich jak blogi, poradniki czy recenzje produktów wspiera pozycjonowanie stron. Istotne jest, aby przygotowane materiały były autentyczne, autorskie i przede wszystkim trafiały do naszych odbiorców, zaspokajając w pełni ich głód wiedzy. W tym kontekście należy również pamiętać o istocie słów kluczowych!
  • Techniczne SEO: Optymalizacja strony pod kątem szybkości ładowania, responsywności oraz struktury URL to podstawa. Warto też zaznajomić się z wymogami algorytmów Google i robotów indeksujących. Im większej ilości danych i wytycznych będziemy świadomi, a następnie zgodnie z nimi wdrożymy zmiany na stronie, tym lepszy osiągniemy efekt.

 

2. Marketing treści

Content marketing to strategia, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści w celu przyciągnięcia i zaangażowania określonej grupy odbiorców. Według badań firmy Aberdeen, marki stosujące content marketing mogą pochwalić się wskaźnikiem konwersji wyższym aż o 7-8 raza wyższym niż te, które tego nie robią.

Aktualnie sposobów na content marketing jest wiele, bo choć kojarzy się on ze słowem pisanym, obecnie może przyjmować między innymi formę video, podcastów, infografik czy rozbudowanych treści blogowych oraz materiałów na stronie. Najważniejsze jednak w każdym z owych formatów, jest to, aby to, co komunikujemy, było spójne, charakterystyczne dla naszej marki, zgodne z deklarowanymi przez nas wartościami oraz angażujące czytelnika. 

 

3. Marketing w mediach społecznościowych

Social media marketing to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów marketingu. Platformy takie jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, czy TikTok umożliwiają dotarcie do szerokiej publiczności, jednak nie jest to ich jedyna funkcja. Warto zauważyć, że social media obecnie pozwalają na dostarczanie szeregu informacji o sprzedawanym produkcie czy usłudze. Użytkownik może tam też znaleźć opinie oraz deklaracje ambasadorów marki czy influencerów.

Na jakich działaniach w mediach społecznościowych skupić się przede wszystkim? Warto zacząć od regularnych i przemyślanych publikacji. Utrzymywanie aktywności na profilach marki jest jasną informacją, że działa ona na bieżąco, jest zaangażowana w budowanie społeczności wokół swoich działań oraz stawia na ciągłą komunikację z odbiorcami. Dobrym pomysłem będzie także wykorzystanie targetowanych reklam. Dzięki możliwościom, jakie niosą social media, mamy możliwość dzięki nim trafić z naszym przekazem do konkretnych grup docelowych, co działa korzystnie zarówno na konwersję, jak i poniesione koszty reklamy! Nie zapominajmy także o korzyściach, jakie niesie ze sobą w tym kontekście influencer marketing oraz coraz bardziej popularny UGC Content.

 

4. E-mail marketing

E-mail marketing, choć niektórym kojarzy się z uporczywym spamem na skrzynce pocztowej, jest jedną z najbardziej opłacalnych strategii marketingowych. Badania pokazują, że średni zwrot z inwestycji (ROI) w e-mail marketingu wynosi 42 USD za każdego wydanego dolara (raport DMA z 2019 roku). Kampanie e-mailowe mogą być bardzo efektywne w przyciąganiu nowych klientów oraz utrzymywaniu relacji z obecnymi, jednak muszą one dawać konkretną wartość adresatowi. Właśnie dlatego tak istotny w przypadku tego działania jest konkretny i dobrze przemyślany plan! W przeciwnym razie faktycznie nasze wiadomości staną się kolejnym mailem pominiętym w mniej niż kilka sekund.

Na czym skupić się prowadząc kampanie e-mail marketingowe? Przede wszystkim warto uwzględnić takie czynniki jak:

  • Personalizacja: Tworzenie spersonalizowanych wiadomości dostosowanych do preferencji i zachowań klientów.
  • Automatyzacja: Wykorzystanie narzędzi do automatyzacji kampanii e-mailowych, takich jak wiadomości powitalne, przypomnienia o porzuconym koszyku czy oferty specjalne.

Uwaga! W przypadku takich automatycznych maili, warto zastanowić się między innymi nad częstotliwością, momentem wysłania wiadomości, czy sposobem komunikacji. Wszystko po to, aby uniknąć sytuacji, gdzie odbiorca jest sfrustrowany ciągłymi przypomnieniami, które jedyne co robią, to namawiają go na powrót do naszego sklepu!

  • Segmentacja: Podział bazy danych klientów na segmenty w celu lepszego dopasowania treści.

 

5. Programy lojalnościowe

Choć lojalność w przyjaźni, nie powinna być czymś dziwnym, to jeśli chodzi o relację klient-marka nie jest ona gwarancją płynącą z góry!  Oprócz tego warto zastanowić się chwilę — kto z nas nie lubi czuć się doceniany? Programy lojalnościowe są świetnym sposobem na nagradzanie stałych klientów i zachęcanie ich do kolejnych zakupów.

Jakie mogą być efektywne programy lojalnościowe? Pomysły na nie ogranicza jedynie nasza wyobraźnia (oraz budżet, który zawsze musi pojawiać się z tyłu naszej głowy). Możemy też wykorzystać inne firmy i potraktować ich działanie, jako inspirację w tym temacie.

Dla przykładu w naszej strategii może pojawić się program, gdzie klient gromadzi punkty za określone, wydane kwoty, a następnie wymienia je na nagrody. Brzmi znajomo? Spotkaliśmy się z takim podejściem przy akcji promocyjnej popularnej sieci spożywczej. Szaleństwo na punkcie ich pluszaków ogarnęło niemal całą Polskę! Inny sposób na realizację programu lojalnościowego najczęściej wykorzystują banki. Ich podejście to przede wszystkim bonusy za polecenia. W momencie, gdy osoba niebędąca klientem banku zakłada konto z naszego polecenia, my otrzymujemy za takie działanie benefit.

 

6. Reklamy płatne (PPC)

Reklamy płatne, znane również jako Pay-Per-Click (PPC), to skuteczna metoda promocji sklepu internetowego. Dzięki PPC można szybko dotrzeć do dużej (jednak określonej) liczby potencjalnych klientów i dzięki temu trafić z konkretnym przekazem do potencjalnych klientów. Do  najpopularniejszych platform do realizacji kampanii PPC należą Google Ads oraz Meta Ads, jednak warto pamiętać, aby kanały marketingowych działań dostosowywać do swojej marki i jej potrzeb, a także mieć na uwadze to, gdzie w Internecie najszybciej znajdziemy największą liczbę potencjalnych klientów!

Zalety PPC to między innymi:

  • Precyzyjne targetowanie: Możliwość dotarcia do specyficznych grup demograficznych.
  • Szybkie wyniki: Natychmiastowy wzrost ruchu na stronie.
  • Mierzalność: Łatwość w monitorowaniu i analizowaniu wyników kampanii.

Działania płatne dają nam też możliwość prowadzenia remarketingu. To sprytna strategia polegająca na ponownym dotarciu do osób, które wcześniej odwiedziły sklep, ale nie dokonały zakupu. Jest to skuteczny sposób na zwiększenie konwersji, bo nasz komunikat kierujemy do osoby, która miała już styczność z naszą marką oraz rozważała zakup produktu/usługi.

W ramach działań remarketingowych możemy między innymi wyświetlać reklamy produktów, które użytkownicy oglądali na stronie, dostosowywać treści reklam do zachowań użytkowników, czy też wykorzystać możliwości wielokanałowe takich kampanii.

 

7. Współpraca z blogerami i influencerami

Wspomnieliśmy trochę o tym w akapicie o marketingu w mediach społecznościowych, jednak warto podkreślić, że influencer marketing sam w sobie, również jest efektywnym sposobem na promocję sklepu internetowego! Wielu użytkowników bardzo często polega na rekomendacjach znalezionych w sieci, więc obszar ten powinien być zaopiekowany, szczególnie w konkurencyjnych branżach, jak np. sektor beauty.

Przy wyborze influencera oraz blogera warto pamiętać jednak o dwóch niezbędnych rzeczach: weryfikacji osoby, oraz przekazaniu konkretnego briefu. Dobierajmy naszych ambasadorów tak, aby byli oni zgodni z wartościami naszej marki, a przekazywane wytyczne zdefiniujmy maksymalnie dokładnie, tak, żeby obie strony były pewne co do oczekiwań i stawianych wymagań. Sama współpraca może przyjąć formę recenzji produktów, konkursów, czy popularnych kodów rabatowych.

 

Podsumowanie

Promocja sklepu internetowego wymaga zastosowania różnorodnych strategii marketingowych. Wymienione działania w tekście to tylko niektóre ze sprawdzonych metod, które mogą znacząco zwiększyć widoczność sklepu i przyciągnąć nowych klientów. Kluczowe jest, aby wszystkie te działania były ze sobą spójne i dobrze skoordynowane, co pozwoli na osiągnięcie najlepszych rezultatów. Należy również pamiętać, aby całość była przemyślana w kontekście lejka marketingowego oraz realnych potrzeb klienta, a także możliwości naszej marki!

Jeżeli chcesz poznać możliwości promocji Twojego sklepu internetowego, wejdź na https://www.mbridge.pl/ i skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym Digital Strategist!

Przypisy